Daniel
Goleman, pengarang buku ‘Working with Emotional Intelligence’ (Goleman, D.
1998) menyatakan bahawa
penilaian seseorang individu bukan sahaja diasaskan kepada kecerdasan
intelektual (IQ) tetapi yang lebih penting adalah kecerdasan emosi (EQ). EQ
meninggalkan kesan yang mendalam dalam keseluruhan aspek dalam kehidupan
seseorang individu, termasuk aspek kesihatan dan sosial.
Dalam bidang pekerjaan mengikut Goleman "... people of high IQ flounder and those of moderate IQ do surprisingly well... Lack of emotional intelligence can sabotage the intellect and ruin careers..." Ini membawa maksud kejayaan diri dalam pekerjaan perlulah diimbangi dengan aspek emosi.
Mengikut Daniel, kecerdasan emosi adalah situasi di mana aspek rohaniah perlu diberi keutamaan dalam kehidupan kita terutamanya dalam situasi bekerja. Beliau mengkategorikan kompetensi-kompetensi Emosi seperti berikut:
Dalam bidang pekerjaan mengikut Goleman "... people of high IQ flounder and those of moderate IQ do surprisingly well... Lack of emotional intelligence can sabotage the intellect and ruin careers..." Ini membawa maksud kejayaan diri dalam pekerjaan perlulah diimbangi dengan aspek emosi.
Mengikut Daniel, kecerdasan emosi adalah situasi di mana aspek rohaniah perlu diberi keutamaan dalam kehidupan kita terutamanya dalam situasi bekerja. Beliau mengkategorikan kompetensi-kompetensi Emosi seperti berikut:
Kompetens Sosial
|
|
Kesedaran Sosial (Social Awareness)
|
Pengurusan Hubungan (Relationship Management)
|
· empati (empathy)
· kesedaran organisasi (organizational
awareness)
· perkhidmatan (service orientation)
|
· kepimpinan berinspirasi
(inspirational leadership)
· pengaruh (influence)
· membina pelajar dan rakan
sejawat (developing others)
· pemangkin perubahan (change
catalyst)
· pengurusan konflik (conflict
management)
· Menyemai dan mengekalkan hubungan
(building bonds)
· Kerja berpasukan dan kolaborasi
(teamwork and collaboration)
|
Empati
(Empathy)
i.
Memahami
pelajar dan rakan sejawat (understanding others)
ii.
Membina
pelajar dan rakan sejawat (developing others)
iii.
Orientasi khidmat
(service orientation)
iv.
Memupuk
kepelbagaian (leveraging diversity)
v.
Kesedaran politik
(political awareness)
Kemahiran
Sosial (Social Skills)
i.
pengaruh
(influence)
ii.
Komunikasi
(communication)
iii.
pengurusan konflik
(conflict management)
iv.
kepimpinan
(leadership)
v.
pemangkin perubahan
(change catalyst)
vi.
Menyemai dan
mengekalkan hubungan (building bonds)
vii.
kolaboratif dan
koperatif (collaboration and cooperation)
viii.
Keupayaan
berpasukan (team capabilities)
Empati
merupakan satu aspek kecerdasan emosi yang penting. Para penyelidik telah
sedar bahawa empati menyumbang kepada kejayaan kerjaya seseorang.
Rosenthal dan rakan sejawatnya di Harvard dapati bahawa orang yang boleh
mengesan emosi rakan-rakannya dengan tepat lazimnya berjaya dalam kerja dan
kehidupan sosialnya (Rosenthal, 1997)
Keupayaan
seseorang untuk mengenalpasti, memahami dan mengurus emosi kendiri merupakan
asas kompetensi sosial dan emosi yang penting untuk kejayaan dalam
kerjayanya.
Mengenali emosi orang lain
Empati, kemampuan yang bergantung pada kesadaran diri emosional, merupaka ketrampilan bergaul dasar. Orang yang empatik lebih mampu menangkap sinyal-sinyal sosial tersembunyi yang mengisyaratkan apa-apa yang dibutuhkan dan dikehendaki orang lain.
Membina hubungan
Merupakan ketrampilan meneglola emosi orang lain. Ketrampilan ini menunjang popularitas, kepemimpinan dan keberhasilan antar pribadi. Orang yang hebat dalam ketrampilani ini akan sukses dalamm bidang apapun yang mengandalkan pergaulan mulus dengan orang lain.
Empati, kemampuan yang bergantung pada kesadaran diri emosional, merupaka ketrampilan bergaul dasar. Orang yang empatik lebih mampu menangkap sinyal-sinyal sosial tersembunyi yang mengisyaratkan apa-apa yang dibutuhkan dan dikehendaki orang lain.
Membina hubungan
Merupakan ketrampilan meneglola emosi orang lain. Ketrampilan ini menunjang popularitas, kepemimpinan dan keberhasilan antar pribadi. Orang yang hebat dalam ketrampilani ini akan sukses dalamm bidang apapun yang mengandalkan pergaulan mulus dengan orang lain.
Kompetens
Personal merangkumi tiga unsur utama iaitu: Kesedaran Kendiri, Pengurusan
Kawalan Kendiri, dan Motivasi (Goleman, D. 1998). Ketiga-tiga
unsur ini dengan keupayaannya dihuraikan seperti berikut:
Kesedaran Kendiri (Self-Awareness)
|
||
Kesedaran emosi kendiri
Mengenali emosi dan kesannya
|
Ketepatan taksiran kendiri
Mengetahui kekuatan dan kelemahan sendiri
|
Keyakinan kendiri
Keyakinan keupayaan kendiri
|
Individu yang memiliki kompetens ini.......
|
||
· sedar emosi yang dirasakan dan
sebabnya
· sedar akan kaitan antara perasaan
dan pemikiran, perlakuan dan pertuturan
· sedar bagaimana perasaan
mempengaruhi prestasi
· mempunyai kesedaran tentang nilai
dan matlamat
|
· sedar tentang kekuatan dan kelemahan
diri
· reflektif, belajar daripada
pengalaman
· terbuka kepada maklumbalas jujur,
perspektif baru, pembelajaran berterusan dan perkembangan diri
· berupaya menunjukkan unsur kecindan
dan perspektif sendiri
|
· berkeyakinan, berketrampilan dan
disedari kehadirannya
· berani menyuarakan pandangan yang
kurang popular dan mempertahankan sesuatu yang betul
· berkebolehan membuat keputusan yang
baik walaupun dalam ketidakpastian dan tekanan
|
Bagaimana
anda mengurus emosi anda dalam Pengurusan
Kawalan Kendiri.
Pengurusan Kawalan
Kendiri (Self- regulation)
|
Kawalan kendiri : Menguruskan emosi
yang disruptif
|
Individu yang memiliki kompetens ini
|
· mengurus perasaan dan emosi negatif
dengan baik
· tenang, positif semasa tertekan
· berfikiran waras and berfokus dalam
tekanan
|
Keamanahan:
Mengekalkan piawaian kejujuran dan integriti.
|
· bertindak secara beretika mengikut
peraturan
· membina keyakinan melalui
kebolehpercayaan dan autentisiti
· mengakui kesalahan sendiri dan
menentang tindakan tidak beretika orang lain
· Mengekalkan pandangan yang ada
prinsip walaupun tidak popular
|
||
Ketekunan: Bertanggungjawab
atas prestasi diri
|
· menepati komitmen dan menunaikan
janji
· bersifat akauntabel untuk memenuhi
objektif
· teratur dan sistematis dalam tugas
kerja
|
||
Kebolehsuaian:
Keluwesan dalam menangani perubahan
|
· menangani tuntutan pelbagai,
perubahan keutamaan dan pertukaran yang kerap
· menyesuaikan respon dan taktik
kepada keadaan yang sering berubah
· luwes dalam persepsi
peristiwa-peristiwa yang berlaku
|
||
Inovasi: Rasa selesa dan
terbuka kepada ide-ide serta maklumat baru
|
· mencari ide baru dari pelbagai
sumber
· memikirkan penyelesaikan kreatif
kepada masalah-masalah
· menjanakan ide-ide baru
· mempunyai perspektif terkini dan
risiko dalam pemikiran
|
Keupayaan
yang membolehkan anda mencapai matlmat dengan menelitikan unsur kompetens motivasi.
Motivasi (Motivation)
|
Motivasi Pencapaian:
Berusaha menambahbaikan atau memenuhi piawaian kecemerlangan
|
Individu yang memiliki kompetens ini
|
· berorientasikan hasil, dengan
motivasi tinggi untuk memenuhi objektif dan piawaian
· memberikan matlamat mencabar dan
mengambil risiko yang dipertimbangkan
· Mengejar maklumat untuk mengurangkan
ketidakpastian dan mencari jalan untuk penambahbaikan
· belajar cara untuk menambahbaikkan
prestasi
|
Komitmen: Selaras dengan
matlamat kumpulan atau organisasi
|
· bersedia membuat pengorbanan kendiri
atau kumpulan untuk memenuhi matlamat organisasi
· menyedari nilai tujuan dalam misi
· menggunakan nilai utama kumpulan
dalam membuat keputusan dan menjelaskan pilihan yang dibuat
· Mencari peluang secara aktif untuk
memenuhi misi kumpulan
|
||
Inisiatif: Kesediaan
bertindak apabila ada peluang
|
· bersedia memanfaatkan
peluang-peluang
· mengejar matlamat yang lebih tinggi
daripada yang diperlukan/dijangkakan
· Mengenipikan birokrasi dan peraturan
sekiranya perlu untuk menyelesaikan tugas
· memobilisasikan orang lain melalui
usaha-usaha yang luar biasa dan berfaedah
|
||
Optimisme: Kecekalan untuk
mencapai matlamat walaupun ada halangan dan masalah
|
· terus berusaha mencari matlamat
walaupun ada halangan dan masalah
· bertindak dari harapan kejayaan,
bukan ketakutan kegagalan
· melihat masalah sebagai akibat
daripada keadaan yang boleh diurus, bukan daripada satu kekurangan personal
|
Dalam
buku "Working With
Emotional Intelligence", Goleman menekankan perlunya emotional
intelligence dalam dunia kerja, suatu bidang yag seringkali dianggap lebih
banyak menggunakan "cara berfikir analitis" daripada melibatkan
perasaan atau emosi. Menurutnya setiap orang dalam perusahaan atau organisasi
dituntut untuk memiliki EQ yang tinggi. Selain itu Goleman berpendapat bahwa IQ
bersifat relatif tetap, sementara EQ dapat berubah sehingga biasa dibentuk dan
dipelajari.
Rumusan
Ketenangan
dan keseronokan adalah salah satu daripada keperluan asas manusia. Perasaan
tenang dan seronok bukan sahaja ingin dikecapi di rumah tetapi juga di tempat
kerja. Ini boleh dikecapi melalui suasana mesra yang dapat dijalinkan dalam
satu pasukan yang mempunyai semangat kekitaan. Amalan kompetensi personal harus
direalisasikan melalui amalan dan tindakan dalam pekerjaan. Kelembutan,
ketegasan dan kemesraan dalam menjalankan tugas akan lebih dihormati daripada
kekerasan dan paksaan. Kompetensi ini bertindak tanpa mengikut perasaan,
menghormati orang lain, serta menyedari bahawa setiap insan mempunyai kekuatan
dan kelemahan masing-masing. Setiap kekuatan yang ada pada diri seseorang itu
perlulah diperkembangkan dan dihormati manakala setiap kelemahan itu perlulah
dibimbing, didorong dan diperbaiki agar dapat memenuhi satu hala tuju yang
diingini.
No comments:
Post a Comment