Tuesday 10 July 2012

REFLEKSI MINGGU 2 (Passion? Apa tu?)


“Assalamualaikum...hello...vanakam...konniciwak...moshi-moshi...”

Pelbagai bunyi membawa satu makna; iaitu menghargai kalian yang sudi singgah ke blog saya kali ini. J
Sudah masuk minggu kedua bermakna post saya untuk kali ini adalah berkaitan dengan refleksi kedua bagi sesi kuliah subjek Kecerdasan Emosi yang paling saya sayangi <3

Kali ini saya ingin bercerita tentang ‘passion’. Perkataan ini pernah saya dengar sebelum ini tetapi tidak pernah menghiraukan makna yang tersirat padanya. Apabila memikirkan kembali, selama 19 tahun hidup ini, tidak pernah memfokuskan passion diri kita. Namun, selepas saya mengenali subjek Kecerdasan Emosi (EQ) ini telah mengajar saya untuk mengenali dan lebih menghargai diri saya sendiri.


Jika Anda menjadi penyapu jalanan, Anda harus menyapu jalan layaknya Michelangelo melukis, sejenius Beethoven menggubah musik, atau seindah tulisan Shakespeare. Anda harus menyapu jalan begitu baik sehingga semua tentara surga dan Bumi akan berhenti sejenak dan berkata, ‘Di sini tinggal penyapu jalanan yang melakukan pekerjaannya dengan sangat baik’.”
~Martin Luther King Jr.~

Berikut definisi dari kata passion yang dipaparkan oleh wikipedia.com. Passion (dari bahasa Greek (paskho) bermaksud derita). Penggunaan derita ini membawa makna sesuatu perasaan yang kuat terhadap seseorang atau sesuatu benda. Mungkin daripada definisi ini sukar untuk kita memahami sepenuhnya apa itu passion. Menerusi kuliah pada minggu kedua ini dan pembacaan tambahan sendiri, dapat saya simpulkan bahawa passion adalah kesukaan yang sangat kuat terhadap sesuatu perkara dan bersemangat dalam melakukannya. Sehingga dibayar atau tidak dibayar, saya akan tetap melakukannya.  Ringkasnya, sesuatu yang dikerjakan dengan senang hati tanpa beban/lahir dari hati, besar kemungkinan itulah passion anda.

Perasaan menemukan passion yang ada dalam diri kita seolah-olah seperti bayangan kita menemukan harta karun. Passion akan membawa kita melewati semua tentangan yang ada. Di samping itu, passion akan membuat kita tetap tersenyum manis ketika kita mendengar pandangan yang merendahkan diri kita kerana melakukan sesuatu. Contoh yang dapat saya berikan adalah seperti seorang lelaki yang berminat terhadap motor vespa berwarna merah jambu yang kelihatan kewanitaan. Namun, lelaki itu tidak malu dan berbangga membawa motor vespanya itu ke sana-sini. Haha harap korang faham maksud saya ni :p

Sungguh ironis/tragis/sadis jika anda melakukan sesuatu dengan rasa terpaksa (ayat terlebih sudah :p). Rasa terpaksa tidak pernah melahirkan kebahagiaan yang sejati. Percaya atau tidak passion juga melambangkan identiti diri kita! Bagi saya, passion yang terdapat dalam diri saya ialah membaca novel. Mengapa? Saya juga tidak dapat menjawabnya. Sebenarnya jika kita telah meminati @ passion terhadap sesuatu perkara itu tidak memerlukan sebab-musabab. Yang pasti ia memberikan kepuasan yang tinggi untuk diri kita. Lagi-lagi novel itu mengetengahkan unsur percintaan, kasih sayang, perkahwinan dan sama waktu dengannya. Saya sentiasa membayangkan diri saya merupakan watak utama heroin dalam novel tersebut. Kadangkala sampai menangis-nangis apabila klimaks cerita dan ada juga ketawa pontianak dek gelakkan jenaka yang diselitkan oleh penulis. Sehinggakan diri ini dikutuk tersangatlah jiwangnya dan terlalu mengambil masa yang lama untuk menghabiskan sebuah buku. Namun, saya berasa puas apabila membaca novel tersebut sehingga ke titisan dakwat yang terakhir (haha poyo lagi :p).

Sekian...refleksi saya untuk minggu ini. Harap pembaca tidak jemu-jemu membaca blog saya ini. Hidup KE !! ^__^

No comments:

Post a Comment

Tak kan tengok je...klik la sekali :)

Aishiteru 2~tak suka, tu ada button pause :)

Copyright© All Rights Reserved Alabucukbucuk.blogspot.com