Tuesday 10 July 2012

REFLEKSI MINGGU 1 (Apa itu EQ?)


Assalamualaikum dan salam ceria buat pembaca sekalian. Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih kerana sudi melawat ke blog saya yang serba sederhana ini. Post untuk kali ini agak serius sedikit kerana ada kaitannya dengan kecerdasan emosi yang akan saya kupaskan sebentar lagi. [ayat poyo je :p]
Sebelum itu, sabar dahulu...kita kan belajar major subjek Kecerdasan Emosi. Ingatlah pepatah pernah berkata “sabar itu separuh daripada iman”. Senyum sikit J

Blog “Ku Menunggu Pelangi Itu” saya ini merupakan salah satu ruang untuk tempat meluahkan segala perasaan, emosi, luahan rasa; sama ada suka, duka, sedih, rindu, cinta, persahabatan, kesetiaan dan banyak lagi yang tersirat di dalam hati insan yang kecil molek ini huhu. Kadangkala penulisan mampu merungkai segala perasaan lebih baik daripada percakapan.

Demikian itu, saya berasa amat gembira apabila berpeluang menuntut ilmu subjek Kecerdasan Emosi untuk semester 3 kali ini. Hal ini demikian kerana tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah yang amat saya kagumi lagi saya hormati adalah berkaitan dengan proforma subjek Kecerdasan Emosi yang disayangi ini. Menerusi subjek ni juga, saya dapat mengenal identiti saya menerusi kecerdasan emosi itu sendiri. Seseorang individu itu dikatakan tinggi Kecerdasan Emosi (EQ) adalah apabila individu itu mampu mengawal emosinya ketika ditimpa musibah/malang/kecelakaan. Saya suka hendak berkongsi satu pepatah di dalam Bahasa Inggeris yang berbunyi:

“Life is like a roller coaster. It has its ups and downs.
But it’s your choice to scream or enjoy the ride”

:: Jadi senyumlah untuk menghadapi hidup ini :D ::

Okei...opss silap! Nanti ada orang marah..haha baiklah!
Kita kembali kepada tujuan asal saya untuk mengupas perihal Kecerdasan Emosi ini.
Baiklah...apa itu Kecerdasan Emosi (EQ)? Saya ingin meminjam definisi Goleman (1998):
“...kecerdasan emosi adalah kemampuan untuk mengawal dan mengelolakan diri sendiri dan orang lain dari aspek perasaan, emosi dan tingkah laku. Ia juga merupakan tindakan dan kepintaran untuk mengubahsuai sesuatu tingkah laku bersesuaian dengan masa dan keadaan.”

Menurut Gardner (1993) menyatakan:
Kecerdasan emosi dalam gabungan kecerdasan intrapersonal dan interpersonal dalam teori kecerdasan pelbagainya. Kecerdasan intrapersonal merujuk kepada keupayaan kesedaran diri yang tinggi dan bertindak menurut kesedaran tersebut. Kecerdasan ini membolehkan seseorang memahami dirinya dengan tepat dan berupaya menangani keinginan, ketakutan, emosi dan motif diri dengan sewajarnya.

Tambahan lagi, Amstrong (1994) berpendapat pemilik kecerdasan intrapersonal sentiasanya menunjukkan sifat-sifat seperti berikut:
i.      Sentiasa membuat refleksi diri dan memikir tentang isu besar dalam kehidupan.
                                                                 ii.  Mementingkan pemajuan diri dan kefahaman diri.
                                                                 iii.   Mengembangkan minat dan hobi tersendiri.
                                                                 iv.  Sentiasa memikir tentang matlamat hidup.
                                                                 v.    Mahir belajar daripada maklum balas dan memahami kelebihan dan kelemahan diri.
                                                                 vi.  Menulis diari dan membuat catatan khusus terhadap kehidupan diri.
                                                                 vii. Berdikari, berazam, kuat dan berupaya mendepani kegagalan.

Maka, boleh dikatakan orang yang ingin meningkatkan kecerdasan emosinya dengan melakukan refleksi kendiri dalam kehidupan seharian. Justeru, semakin bertambah-tambah sayang saya terhadap subjek Kecerdasan Emosi ini oleh kerana kami telah diwajibkan untuk menulis refleksi untuk setiap minggu kuliah dijalankan di dalam blog masing-masing. Terima kasih buat pensyarah bagi subjek major dalam semester kami ini. ^__^

Itulah serba ringkas tentang Kecerdasan Emosi (EQ) yang dapat saya simpulkan untuk kuliah minggu pertama ini. Semoga pembaca mendapat manfaat darinya.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..bakal2 cikgu sume dah ade belo..hehe..classmate wan ke??hehe..akak kazen die..kalo free singgah belog aka..nak follow pun leh jugak..hehe..btw, akak dah follow ur belog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee thx akak...tapi nak tanya wan yg mana 1 kak? salam perkenalan :D

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Tak kan tengok je...klik la sekali :)

Aishiteru 2~tak suka, tu ada button pause :)

Copyright© All Rights Reserved Alabucukbucuk.blogspot.com